W outlecie Polacy najchętniej kupują modę i sport

ROS Retail Outlet Shopping – zarządca 3 dużych centrów outletowych w Polsce podsumował wyniki przeprowadzonego na koniec 2023 roku badania konsumenckiego. W badaniu czynny udział wzięli klienci sieci Designer Outlet, którzy odpowiedzieli na szereg pytań. Ankieterzy przyjrzeli się nie tylko demografii, ale przede wszystkim zgłębiali behawioryzm zakupowy po trwających w ostatnim czasie zawirowaniach w handlu spowodowanych pandemią oraz wysoką inflacją w Europie.

Po trzech ostatnich latach, które okazały się być nie lada sprawdzianem w szczególności dla handlu stacjonarnego, ale i dla samych kupujących, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu, kim obecnie jest  i jak funkcjonuje klient odwiedzający nasze obiekty, które usytuowane są w trzech różnych, oddalonych od siebie regionach kraju. Chcieliśmy sprawdzić czego poszukuje, czego oczekuje i jak dziś podejmuje decyzje zakupowe – wyjaśniła Agnieszka Kuś, Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.

Jaki jest współczesny klient odwiedzający centrum outletowe? I czy region, w jakim mieszka ma znaczenie?
Przedział wiekowy kupujących we wszystkich trzech przebadanych centrach outletowych utrzymuje się na stałym poziomie i wynosi średnio od 35 do 45 lat. To mocna siła nabywcza, osoby w pełni świadome swoich potrzeb, zdecydowani kupujący wykazujący się znajomością oferty. Niezależnie od regionu, wizytę w outlecie najczęściej planują w większym gronie: z rodziną bądź znajomymi – tak zadeklarowało średnio 64% respondentów.

Skąd przyjeżdża? W porównaniu do lat poprzednich, w 2023 roku Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec jak i Designer Outlet Warszawa odwiedziło więcej osób zamieszkujących region,
w którym znajduje się obiekt. Obecnie w Warszawie niemal 95% kupujących to mieszkańcy Mazowsza w Sosnowcu klient lokalny to aż 2/3 przyjeżdżających z najbliższych miast (wzrost o 10pp w ostatnim roku). Tu jednak warto zaznaczyć, że zasięg na Śląsku uległ pewnej modyfikacji, ponieważ do tego obiektu zaczęli zaglądać mieszkańcy tak oddalonych od Sosnowca miast jak Gliwice, Bielsko-Biała czy nawet Kraków. Wpływ na ten wzrost ma także zmodernizowana infrastruktura drogowa, skracająca czas dojazdu. Podobnie ten udział wygląda na Pomorzu – klient lokalny stanowi ponad 80% wszystkich odwiedzających. Jednocześnie Designer Outlet Gdańsk, jako jedyne centrum wyprzedażowe w północnej Polsce, jest całorocznym stałym punktem odwiedzin turystów i mieszkańców państw ościennych – w tym Skandynawii, czy krajów bałtyckich, którzy regularnie przyjeżdżają tu na zakupy.

Badania pokazały również, że zdecydowanie wzrosła częstotliwość odwiedzin w każdej z lokalizacji. Wśród wszystkich osób, które przyjeżdżają na zakupy do Designer Outlet, więcej niż raz w miesiącu robi to ponad 50%. Podczas pobytu w centrum zakupów dokonuje ok. 85% gości. Warto zaznaczyć, że dla odwiedzających centra Designer Outlet nadal to właśnie zakupy są głównym powodem przyjazdu, tak zadeklarowało bez mała 65% ankietowanych, a wzrost liczby kupujących jest średnio na poziome +15% w porównaniu do poprzednich wyników badań. Bardzo ważna i satysfakcjonująca dla marki Designer Outlet jest uzyskana wysoka nota wskaźnika NPS (wskaźnik rekomendacji netto). Średnia dla 3 centrów to 70% (zarówno ocena ogólna, jak i w poszczególnych, szczegółowych wymiarach). Klienci nie wskazali wyraźnych, słabych punktów.

Co kupują klienci outletów w Polsce?
Wszystkie 3 obiekty wskazują wysokie przełożenie wizyt na zakupy, przede wszystkim w dwóch głównych obszarach produktowych – uśredniając w segmencie fashion zakupy robi ponad 67% ankietowanych, w segmencie sport i outdoor 65%. – Nie da się także zaprzeczyć korelacji pomiędzy odwiedzalnością, a nowymi sklepami, które w ostatnim czasie otwieraliśmy w naszych centrach. Były to w ogromnej przewadze salony znanych i cenionych marek modowych, które są głównym driverem przyciągającym kupujących – mówi Agnieszka Kuś.

Przystępne ceny i nowe marki

Zapytani o to, co skłoniłoby ankietowanych do wizyty, w każdym z centrów, na pierwszym miejscu wskazali odpowiedź – „więcej promocji i rabatów”, na drugim „nowe marki”. To dwa główne oczekiwania wobec outletów, gdzie duże znaczenie dla klienta ma element polowania na okazje.
Dla mieszkańców każdego regionu znaczenia nabiera też oferta gastronomiczna: różnorodność restauracji i kawiarni, z których mogą skorzystać podczas zakupów. Tę potrzebę wskazało średnio ponad 20% respondentów.

Badanie Exit-Poll dla ROS Retail Outlet Shopping zostało przeprowadzone za pomocą ankiet bezpośrednich z udziałem klientów centrów Designer Outlet we wszystkich trzech obiektach w Polsce.

Blog Handel

Coraz więcej ciekawych marek w outletach

Rok 2023 był niezwykle dynamicznym czasem dla polskich centrów Designer Outlet zarządzanych przez ROS Retail Outlet Shopping. Obfitował w premiery i otwarcia nowych, oczekiwanych salonów marek fashion i lifestyle. Niektórzy ze stałych najemców skorzystali z możliwości i przenieśli się do większych salonów, w których mogą skalować i rozwijać sprzedaż, poszerzając swoją ofertę. W ciągu tych […]

Read More
Biznes

Jak Płacić Rachunki Przez Internet?

Czy kiedykolwiek czułeś się jak bohater filmu akcji, gdy biegniesz po mieście, żeby opłacić rachunki przed końcem terminu? Zamiast tego, wyobraź sobie, że możesz to zrobić w wygodny, szybki i bezpieczny sposób – za pomocą Internetu! W tym artykule dowiesz się, jak płacić rachunki przez Internet, żeby zaoszczędzić czas i stres, który towarzyszy tradycyjnym metodom. […]

Read More
Blog Finanse Handel

Zjawisko „short squeezes” – Jak spekulanci mogą wpływać na nagłe wzrosty cen akcji?

W świecie finansów istnieje wiele zjawisk i strategii, które mogą drastycznie wpływać na ceny akcji na rynkach kapitałowych. Jednym z takich zjawisk jest „short squeeze”, czyli sytuacja, w której spekulanci, którzy zajęli krótkie pozycje na danej akcji, zostają zmuszeni do zakupu tych akcji w celu zabezpieczenia swoich pozycji, co prowadzi do nagłego wzrostu cen. W […]

Read More