W outlecie Polacy najchętniej kupują modę i sport

ROS Retail Outlet Shopping – zarządca 3 dużych centrów outletowych w Polsce podsumował wyniki przeprowadzonego na koniec 2023 roku badania konsumenckiego. W badaniu czynny udział wzięli klienci sieci Designer Outlet, którzy odpowiedzieli na szereg pytań. Ankieterzy przyjrzeli się nie tylko demografii, ale przede wszystkim zgłębiali behawioryzm zakupowy po trwających w ostatnim czasie zawirowaniach w handlu spowodowanych pandemią oraz wysoką inflacją w Europie.

Po trzech ostatnich latach, które okazały się być nie lada sprawdzianem w szczególności dla handlu stacjonarnego, ale i dla samych kupujących, postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się temu, kim obecnie jest  i jak funkcjonuje klient odwiedzający nasze obiekty, które usytuowane są w trzech różnych, oddalonych od siebie regionach kraju. Chcieliśmy sprawdzić czego poszukuje, czego oczekuje i jak dziś podejmuje decyzje zakupowe – wyjaśniła Agnieszka Kuś, Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.

Jaki jest współczesny klient odwiedzający centrum outletowe? I czy region, w jakim mieszka ma znaczenie?
Przedział wiekowy kupujących we wszystkich trzech przebadanych centrach outletowych utrzymuje się na stałym poziomie i wynosi średnio od 35 do 45 lat. To mocna siła nabywcza, osoby w pełni świadome swoich potrzeb, zdecydowani kupujący wykazujący się znajomością oferty. Niezależnie od regionu, wizytę w outlecie najczęściej planują w większym gronie: z rodziną bądź znajomymi – tak zadeklarowało średnio 64% respondentów.

Skąd przyjeżdża? W porównaniu do lat poprzednich, w 2023 roku Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec jak i Designer Outlet Warszawa odwiedziło więcej osób zamieszkujących region,
w którym znajduje się obiekt. Obecnie w Warszawie niemal 95% kupujących to mieszkańcy Mazowsza w Sosnowcu klient lokalny to aż 2/3 przyjeżdżających z najbliższych miast (wzrost o 10pp w ostatnim roku). Tu jednak warto zaznaczyć, że zasięg na Śląsku uległ pewnej modyfikacji, ponieważ do tego obiektu zaczęli zaglądać mieszkańcy tak oddalonych od Sosnowca miast jak Gliwice, Bielsko-Biała czy nawet Kraków. Wpływ na ten wzrost ma także zmodernizowana infrastruktura drogowa, skracająca czas dojazdu. Podobnie ten udział wygląda na Pomorzu – klient lokalny stanowi ponad 80% wszystkich odwiedzających. Jednocześnie Designer Outlet Gdańsk, jako jedyne centrum wyprzedażowe w północnej Polsce, jest całorocznym stałym punktem odwiedzin turystów i mieszkańców państw ościennych – w tym Skandynawii, czy krajów bałtyckich, którzy regularnie przyjeżdżają tu na zakupy.

Badania pokazały również, że zdecydowanie wzrosła częstotliwość odwiedzin w każdej z lokalizacji. Wśród wszystkich osób, które przyjeżdżają na zakupy do Designer Outlet, więcej niż raz w miesiącu robi to ponad 50%. Podczas pobytu w centrum zakupów dokonuje ok. 85% gości. Warto zaznaczyć, że dla odwiedzających centra Designer Outlet nadal to właśnie zakupy są głównym powodem przyjazdu, tak zadeklarowało bez mała 65% ankietowanych, a wzrost liczby kupujących jest średnio na poziome +15% w porównaniu do poprzednich wyników badań. Bardzo ważna i satysfakcjonująca dla marki Designer Outlet jest uzyskana wysoka nota wskaźnika NPS (wskaźnik rekomendacji netto). Średnia dla 3 centrów to 70% (zarówno ocena ogólna, jak i w poszczególnych, szczegółowych wymiarach). Klienci nie wskazali wyraźnych, słabych punktów.

Co kupują klienci outletów w Polsce?
Wszystkie 3 obiekty wskazują wysokie przełożenie wizyt na zakupy, przede wszystkim w dwóch głównych obszarach produktowych – uśredniając w segmencie fashion zakupy robi ponad 67% ankietowanych, w segmencie sport i outdoor 65%. – Nie da się także zaprzeczyć korelacji pomiędzy odwiedzalnością, a nowymi sklepami, które w ostatnim czasie otwieraliśmy w naszych centrach. Były to w ogromnej przewadze salony znanych i cenionych marek modowych, które są głównym driverem przyciągającym kupujących – mówi Agnieszka Kuś.

Przystępne ceny i nowe marki

Zapytani o to, co skłoniłoby ankietowanych do wizyty, w każdym z centrów, na pierwszym miejscu wskazali odpowiedź – „więcej promocji i rabatów”, na drugim „nowe marki”. To dwa główne oczekiwania wobec outletów, gdzie duże znaczenie dla klienta ma element polowania na okazje.
Dla mieszkańców każdego regionu znaczenia nabiera też oferta gastronomiczna: różnorodność restauracji i kawiarni, z których mogą skorzystać podczas zakupów. Tę potrzebę wskazało średnio ponad 20% respondentów.

Badanie Exit-Poll dla ROS Retail Outlet Shopping zostało przeprowadzone za pomocą ankiet bezpośrednich z udziałem klientów centrów Designer Outlet we wszystkich trzech obiektach w Polsce.

Blog

Odporność na plamy i wilgoć – dlaczego gres to idealny wybór do kuchni?

Kuchnia to jedno z najważniejszych pomieszczeń w każdym domu. To miejsce, w którym przygotowujemy posiłki, spotykamy się z rodziną, a także spędzamy czas na różnych aktywnościach kulinarnych. W związku z tym, wybór odpowiednich materiałów do wykończenia podłogi w kuchni jest kluczowy. Gres ceramiczny zyskuje coraz większą popularność jako idealne rozwiązanie ze względu na swoje wyjątkowe […]

Read More
Blog

Komputery gamingowe: Klucz do niezrównanej rozgrywki

Komputery gamingowe zyskały ogromną popularność wśród miłośników gier komputerowych, stając się jednym z najważniejszych narzędzi dla tych, którzy cenią sobie wysoką jakość rozgrywki, płynność obrazu oraz możliwość grania w najnowsze, wymagające tytuły. Czym dokładnie są komputery gamingowe i dlaczego warto się na nie zdecydować? W niniejszym artykule przedstawimy kluczowe cechy, specyfikacje oraz porady dotyczące wyboru […]

Read More
Blog

Herbicydy w buraku cukrowym – klucz do wysokich plonów

Burak cukrowy to roślina uprawna, która odgrywa istotną rolę w produkcji cukru, a także w przemyśle spożywczym i paszowym. Wysoka jakość plonów buraka cukrowego jest kluczowa dla opłacalności jego uprawy. W walce o osiągnięcie maksymalnych plonów niezwykle ważnym elementem jest skuteczna ochrona przed chwastami, w czym kluczową rolę odgrywają herbicydy. W niniejszym artykule omówimy znaczenie […]

Read More